Kreator
Budownictwa Roku

— 2014 —

Krzysztof Pruszyński

prezes zarządu Pruszyński Sp. z o.o.


Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2014 otrzymała również firma

Pruszyński Sp. z o.o.

Urodzony w 1960 r. Pochodzi z miejscowości  Kiewłaki na Podlasiu. Ukończył SGGW na kierunku Technologia Drewna. Twórca firmy Blachy Pruszyński oraz skupionej wokół niej Grupy Pruszyński jednoczącej 20 spółek w Polsce i za granicą. Działalność gospodarczą rozpoczął w 1985 roku od produkcji drobnej galanterii stalowej. Po przemianach ustrojowych przeniósł się pod Warszawę oraz zmienił profil firmy, nastawiając się na produkcję stalowych pokryć dachowych i elewacyjnych. Obecnie firma Blachy Pruszyński jest nie tylko największym polskim producentem w swojej branży, ale również największą w Europie prywatną firmą w tym sektorze. Produkty marki Blachy Pruszyński zostały wykorzystane przy budowie takich obiektów, jak: stadion Legii Warszawa, hala widowiskowa Ergo Arena w Trójmieście, a także terminale na lotniskach Okęcie, Modlin oraz we Lwowie. Biznesmen kolekcjonuje obrazy Kossaków, Jerzego Mierzejewskiego i Borysa Michalika.

Wszystko zaczęło się 30 lat temu, gdy w 1985 r. firma Blachy Pruszyński uruchomiła produkcję blaszanych akcesoriów. Obecnie spółka zatrudnia blisko 300 pracowników i jest jednym z największych producentów pokryć dachowych i elewacyjnych w Europie.
To prawda, w przyszłym roku będziemy świętować 30-lecie działalności. Zaczynaliśmy, gdy w Polsce panował jeszcze inny ustrój polityczny i gospodarczy; własność prywatna była traktowana podejrzanie. Aż trudno uwierzyć, że udało się nam osiągnąć tak wiele. Trzy dekady temu nawet mi się nie śniło, że firma, którą uruchamiam może się rozwinąć do obecnych rozmiarów.

Analizując działania Pana firmy odnosi się wrażenie, że prawdziwym źródłem przewagi konkurencyjnej i ponadprzeciętnego sukcesu przedsiębiorstwa są kompetencje i umiejętności przywódcze kierownictwa. Czy w przypadku Pana firmy kluczem do osiągnięcia sukcesu jest innowacyjność, orientacja rynkowa, czy kompetencje?
Wszystkie te elementy składają się na powodzenie w biznesie. Dla przykładu, samymi innowacjami nie zdobędzie się rynku. Trzeba zadbać o odpowiednie podejście do klienta oraz rozwój kompetencji pracowników. To ludzie oraz ich umiejętności są największym kapitałem każdego przedsiębiorstwa. Wszystko inne można kupić, tylko nie to. Dlatego cieszę się, że w naszej firmy udało się stworzyć profesjonalny i zgrany zespół. Rotacja pracowników jest u nas bardzo mała.


Polityka cenowa to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo – zarówno w trakcie rozkwitu, jak i recesji. Jaka jest strategia firmy Pruszyński?
Nie jest naszym celem, aby za wszelką cenę być najtańszym na rynku. Nie funkcjonujemy oczywiście w oderwaniu od realiów, ale możemy sobie pozwolić, aby nasza oferta była o kilka punktów procentowych droższa niż konkurencji. Działamy bowiem w segmencie premium. Dla naszych klientów niezwykle ważna jest jakość, którą my im dostarczamy.
Ze względu na atrakcyjne wykończenie, lekkość i trwałość, blachodachówki są materiałem bardzo popularnym w Polsce. Które pokrycia, z oferty Blachy Pruszyński, cieszą się największym zainteresowaniem budujących i remontujących?
Cała nasza oferta spotyka się z uznaniem klientów. Jeżeli jednak miałbym wymienić produkty, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem, to wspomniałbym o serii ARAD. Dzięki specjalnemu profilowaniu blachodachówki te tworzą nadzwyczaj efektowne pokrycie, a jednocześnie są lekkie i szybkie w montażu. Poza tym wyposażone są w ukośne przetłoczenia, które dodatkowo poprawiają wygląd dachu, mają także praktyczne znaczenie – zwiększają sztywność materiału.


Pana firma skutecznie wykorzystuje potencjał i dynamikę rynku międzynarodowego. Jaka jest strategia firmy na najbliższe lata?
Chcemy rozwijać eksport, ale zmienimy jego kierunek. Dotychczas mocno byliśmy obecni na rynkach wschodnich, m.in. na Ukrainie. Ze względu na ostatnie wydarzenia prowadzenie biznesu w tym kraju staje się coraz trudniejsze. Tymczasem atrakcyjnie wyglądają perspektywy rozwoju na rynkach zachodnioeuropejskich. W tym roku trafi na nie ok. 2% całej naszej sprzedaży. W kolejnych latach wskaźnik ten będzie coraz wyższy. Szczególnie dobrze radzimy sobie w takich krajach, jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania.  Współcześni architekci coraz chętniej wykorzystują w projektach hal produkcyjnych i magazynów aluminium, szkło oraz stal. Firma Blachy Pruszyński, największy polski producent stalowych pokryć dachów i elewacji, dostosowując swoją ofertę do wymogów architektów oraz oczekiwań klientów, każdego roku rozszerza asortyment o kolejne produkty. Każdy produkt oferowany przez firmę Blachy Pruszyński powstaje indywidualnie, na potrzeby konkretnego zamówienia. Firma nie ogranicza się jedynie do dostawy zamówionych materiałów. Jej specjaliści doradzają optymalne rozwiązanie konstrukcyjne oraz proponują odpowiednie produkty. Poza standardowymi produktami oferowanymi w stałej sprzedaży, na życzenie klienta firma Blachy Pruszyński wykonuje różnego rodzaju elementy niestandardowe, zapewniające estetyczne i funkcjonalne wykończenie obiektów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii i maszyn oraz wykorzystaniu najlepszych surowców.  Wyroby firmy Blachy Pruszyński mają odpowiednie atesty techniczne i higieniczne oraz spełniają wymagania jakościowe, stawiane produktom budowlanym. W systematycznie unowocześnianej fabryce firmy Pruszyński produkty wytwarzane są z wykorzystaniem najnowocześniejszych linii technologicznych. Linie produkcyjne, w przeważającej części, są wyposażone w sterowanie numeryczne, gwarantujące precyzję wykonania i najwyższą jakość. Logistyka wewnętrzna w procesie produkcyjnym oparta jest na trzech suwnicach, ponad czterdziestu czołowych oraz bocznych wózkach widłowych marki Linde i specjalistycznych wózkach załadowczych, które umożliwiają szybkie i precyzyjne załadowanie linii produkcyjnej niezbędnym materiałem wyjściowym do produkcji. Wszystkie linie produkcyjne i maszyny obsługuje doświadczona i wysoko wykwalifikowana kadra, co pozwala na elastyczne dopasowywanie produkcji do potrzeb dyktowanych przez rynek. Firma Blachy Pruszyński współpracuje z największymi inwestorami i wykonawcami w Polsce. Produkty firmy wykorzystano w czasie budowy fabryki Toyoty w Wałbrzychu, nowego portu lotniczego Okęcie w Warszawie, toru kolarskiego w Pruszkowie oraz hipermarketów Leroy Merlin, Auchan, Decathlon, Galeria Mokotów, Fort Wola, Maximus, Blue City, Manufaktura w Łodzi, Silesia w Katowicach.

O pozycji lidera polskiego rynku blaszanych pokryć dachowych świadczy kilkudziesięcioprocentowy udział materiałów oferowanych przez firmę w łącznej sprzedaży na rynku polskim oraz liczne nagrody i  wyróżnienia. Firma może poszczycić się między innymi Godłem Teraz Polska, czterema Złotymi Medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich BUDMA, Medalami Europejskimi BCC, statuetkami Top Builder przyznawanymi przez miesięcznik Builder oraz tytułem Budowlana Marka Roku 2014 przyznawanym na podstawie badania ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Otrzymane nagrody i wyróżnienia świadczą o wysokiej jakości proponowanych produktów i zadowoleniu coraz liczniejszej rzeszy klientów.

 


Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2014

otrzymała również firma 

 

Pruszyński Sp. z o.o.

ul. Sokołowska 32B

Sokołów, 05-806 Komorów

tel. 22 738 60 00

www.pruszynski.com.pl

Projekt i wykonanie EVIONICA